Svar: Balancen ml amning og grød

9. marts 2018

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Jeg ved fra dit tidligere brev, at far skal overtage barslen - og jeg tænker, om I måske er begyndt med lidt flaske i løbet af dagen? Jeg spørger af flere grunde - for det første kan det være lettere for far at passe jeres dreng, hvis han får en flaske - og samtidig vil I vide præcis hvor meget han indtager. Når man ammer, så ved man jo aldrig helt præcist, hvor meget barnet egentlig indtager, og det kan måske være med til at give dig lidt ro, hvis du ved, hvad han egentlig har drukket.

Derudover så vil det ofte være lettere at spise af en flaske, end det er at die af et bryst. Så hvis du lige nu oplever, at han ofte falder i søvn undervejs i amningen, og derfor ikke helt når at få nok, så kan det at tilbyde ham flaske i stedet nogle gange godt gøre, at han på samme tid vil kunne spise lidt mere.

Når det så er sagt - så vil det at give jeres dreng flaske i stedet for at du ammer ham, naturligt også gøre, at din mælkeproduktion nedsættes. Og jeg kan naturligvis ikke udelukke, at hvis I er begyndt at tilbyde flaske, fordi far skal overtage barslen, at det så kan forklare, hvorfor han er begyndt at være meget urolig ved brystet, slår, hiver i bryster, sparker, kradser osv. Det kan nogle gange godt være tegn på, at han skal arbejde lidt ekstra for at få mælken ud og nedløbsrefleksen i gang. Det at han stadig også melder sig hyppigt om natten, kan også skyldes, at han forsøger at øge din mælkeproduktion lidt ekstra. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, og samtidig giver det øget mælkeproduktion jo hyppigere du ammer - det er hyppigheden og ikke varigheden der øger din mælkemængde. Det betyder, at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at du ammer i 30 minutter i stedet for i 15 minutter...

Det vil naturligt også være sådan, at jo mere mælk han drikker hos dig i løbet af natten, jo mere vil mælken mætte ham om morgenen og jo mindre appetit til morgenmad vil han naturligt have. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde lidt igen med mælkeindtaget om natten. Og gradvist skal amningen midt nat trappes helt ud. Det vil sige, at han f.eks. skal ammes kl 23.30 og derefter sove til kl 05...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte hvert måltid med lidt mad i hånden. Sæt ham i den høje stol og tilbyd ham bløde frugbåde, agurkeringe, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden, som han kan sidde og gumle på - og derefter følger du så efter med skemaden. Det at sidde og sutte og gumle på noget først, vil være med til at gøre ham opmærksom på at det er spisetid. Det sætter gang i enzymerne i spyttet og gør ham naturligt mere klar til når du så tilbyder skemad.

Prøv om du kan skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes brystet før han skal sove. På den måde sikrer du bedst mulig plads i maven til både skemad og mælk.

Det vil sige at dagsplanen skal se ...

Annonce

... således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre til ca 7.30, hvor I står op. Han skal ikke ammes igen her.

Morgen 8: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden eller lidt ristede rugbrødsbjælker og du følger efter med lidt frugtmos - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas - og stille og roligt skal han også tilbydes kød og fisk i sin mos. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og også her følger du så efter med lidt frugtmos, - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Sover evt. powernap - måske bare ½ times tid - må stadig gerne blive ammet før powernappen. Hvis du er kommet hjem her, kan det være rigtig dejligt for jer at mødes med en amning :) Og det er bedre, at du ammer ham en ekstra gang her end om natten...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Tilbydes igen ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Også her begyndes med kød og fisk i mosen og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Ammes (eller tilbydes drømmeflaske)

Midt nat: begynder at kunne springe denne amning over...

Du skriver, at der om dagen nemt kan gå 4 timer imellem amningerne, og det kan være helt okay. Jf. min dagsplan... :) Hvis han spiser hver 4 time i gennemsnit, så får han stadig 6 amninger på et døgn, og det er meget fint i forhold til hans alder. Det burde sikre hans behov for mælk.

Det er også helt okay, at han lige nu ikke spiser store mængder skemad. Det er bedre at han spiser ½-¾ dl. grød eller mos, drikker vand af kop og så efterfølgende tager imod brystet, før han skal sove, end at han spiser 1-1.5 dl. grød eller mos og efterfølgende så ikke dier nok ved brystet eller afviser brystet. Det er den balance, som du derfor skal forsøge at finde - så der netop er plads i maven til begge dele og han på den måde mættes tilstrækkeligt hele dagen igennem, så han ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten mere :)

Da du altid har ammet meget hyppigt, så er det naturligvis en stor omvæltning for dig, at han pludselig ikke dier så tæt og nu skal indtage sit behov på en ny måde. Det vil naturligt også gøre, at du ikke længere oplever at få brystspændinger og at mælken ikke løber til helt på samme måde som før. Du må dog tro på, at så længe du lægger ham til brystet, så producerer du mælk - og så længe han gerne vil die, så er der noget at komme efter. Du må også tro på, at når han tager på som han skal, er glad og veltilfreds, så får han det, som han har behov for :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.